100% Säkerhet
Detektor Scandinavia är skandinaviska säkerhetsbranschens facktidning. Tidningen utkommer fyra gånger per år med innehåll fokuserat på det som händer på produktfronten och företagsmarknaden.
Detektor International är den internationella säkerhetsbranschens facktidning. Ett media för hela världens säkerhetsmarknad. Tidningen utkommer två gånger per år och det redaktionella innehållet är fokuserat på den globala säkerhetsmarknaden. Det kan gälla nya säkerhetstekniska produkter, system och tjänster, samt internationellt näringslivsnytt.
securityuser.com är nyhetsportalen för användare av produkter och tjänster inom säkerhet på den svenska och danska marknaden. Svenska securityuser.com ges även ut som tryckt version fyra gånger per år.
SecurityWorldMarket.com är Skandinaviens ledande nyhetsportal för den internationella och skandinaviska säkerhetsmarknaden. Som en knytpunkt för kommunikation och information är portalen unik, inte bara i Sverige och Skandinavien, utan även internationellt.
Sectech är en konferens/utställning i det lilla formatet, med de stora möjligheterna. Sectech en självklar mötesplats för alla som arbetar med säkerhetsteknik för det fysiska skyddet, t ex larmsystem av olika slag, passerkontroll och videoövervakning.

AR Media nyheter

Här finner du artiklar och annan information som handlar om företaget.

Publicerat: 2020-12-14
Höjdpunkter från 30 år med AR Media

AR Media International och Detektor fyller 30 år. Lennart Alexandrie, grundare av företaget, har ombetts att lyfta fram några höjdpunkter från 1990 och framåt.


Körlektion och åktur på Segway med Jackie Chan rankar Lennart Alexandrie högst bland roliga och överraskande händelser under 30 år med AR media.

AR Media grundades 1990. Samma år började tidningen Detektor utges som periodisk tidskrift.

Vad är det mest roliga med de här 30 åren som gått?

– Att få engagera sig i en bransch som varit under stark utveckling har varit väldigt spännande. Att ha haft förmånen att arbeta länge med ett fantastiskt team av starka personligheter som med kompetens och ett starkt engagemang bidragit till AR Medias ständiga framåtrörelse.

Nämn något under AR Medias första tio år som du är särskilt stolt över.

– Att vi överlevde trots att vi startade mitt i en lågkonjunktur på en liten och starkt konkurrensutsatt marknad genom att bland annat hitta utländska tillverkare som ville finansiera sina svenska distributö-rers annonsering hos oss.

Vilka produkter förutom Detektor har betytt mest för AR Media under de här tio åren?
– Utbildningsboken Svensk Säkerhet lanserades 1996 och kom att användas i olika säkerhetsutbildningar under mer än tio år. Den var väldigt viktig för oss. Online-nyhetsportalen Securityworldmarket.com, som startades redan 1998 (då under namnet Securityhotel.com) och etableringen av Sectech-mässorna 2001 har stor del i våra framgångar.

Något publicistiskt du är stolt över?
– Ja, att vi var först med att skriva om nätverksbaserad videoövervakning när Axis-grundaren Martin Gren hade besökt vår redaktion för att demonstrera världens första nätverkskamera. Många aktörer inom kamerabevakning var upprörda över att vi hävdade att IP-baserad säkerhetsteknik hade framtiden för sig.

Ni myntade också begreppet Security as a Service (SaaS) på den fysiska säkerhetsmarknaden, varför?
– Vi tyckte att alla termer som knöt an till säkerhet som tjänst, fokuserade på tekniken istället för syftet, exempelvis Video Surveillance as a Service (VSaaS). Många tyckte vi var fel ute, men idag är Security as a Service en etablerad term på marknaden för fysisk säkerhet.

Ni kampanjade för att orden säkerhetskamera och trygghetskamera skulle ersätta ordet övervakningskamera som associerades med integritetsintrång, varför?
– Tankesmedjan Snos som vi startade 2011 hade som första uppdrag att se på hur vi kunde få en större acceptans för brottsbekämpande kamerabevakning och så småningom en lagändring som skule göra det lättare att få använda säkerhetskameror. Terminologin var det första vi tittade på. Vi menade att ordet övervakningskamera var missvisande, eftersom det associeras med övervaknings av människor i största allmänhet. Vi tycker att ordet säkerhetskamera är bättre att använda, då det bättre beskriver syftet med kamerorna, att öka säkerheten för att skydda egendom och människor. Om syftet primärt är att öka trygghet för personal eller allmänhet så kan naurligttvis ordet trygghetskamera funka också, vilket vi också framhöll i den här terminologikampanjen. Så när vi skapade ett event kring kamerabevakning soch integritet så blev namnet Trygghetskamerans dag ett naturligt val.
 
Trygghetskamerans dag – på vilket sätt bidrog detta event till att vi fick en mer tillåtande kamerabevakningslag?
–Trygghetskamerans dag var viktig för att få en lagändring till stånd. Inte minst för att vi tog in politiker i debatten, vilket på den tiden var ovanligt för att inte säga helt unikt. Men Snos gjorde mycket annat också, opinionsundersökningar om synen på kamerabevakning kontra integritetsbehovet och debattartiklar i olika medier. Framför allt gjorde vi en studie om kamerors brottspreventiva effekt, som blev vetenskapligt granskad och publicerad. Den slog hål på mycket av det som hävdats från svenskt myndighetshåll, att kamerabevakning inte kunde spela en väsentligt brottsförebyggande roll. När den sammanställningen var publicerad bestämde vi oss för att gå vidare och bredda innehållet i eventet till att omfatta även andra problemställningar kopplade till brottsbekämpning och integritetslagstiftning. Så då fick eventet namnet #Trygghetnu.

Kan du nämna någon form av bekräftelse som du är särskilt nöjd över?
– Att det oberoende brittiska marknadsanalysföretaget IMS Research år 2005 rankade Detektor och Securityworldmarket.com som de mest välkända och mest regelbundet använda av tryckta respektive digitala fackmedier på säkerhetsmarknaden i EMEA och i Skandinavien. Utfallet baserades på en undersökning där 600 säkerhetsproffs över hela världen tillfrågades om sina fackmedievanor.

Via era medier drev ni också på för bildandet av en ny branschorganisation. Kan du berätta om det?
– Under många år drev jag på för att skapa en centralt styrd branschorganisation som till skillnad från Swesec kunde och ville företräda säkerhetsföretagens intressen i det offentliga rummet. I nummer 4 av Detektor 2011 skrev vi ”Kalla branschorganisationen Säkerhetsbranschen” och så blev det.

Du var också med vid bildandet av Säkerhetsbranschen?
– Ja, jag fick äran att ingå i en oberoende referensgrupp som tillsattes i samband med processen att bilda branschorganisationen Säkerhetsbranschen. Väldigt spännande tid.

Vad är det roligaste och mest överraskande som åren med AR Media gett dig?
– Högst på rankingen av överraskningar är nog när Hollywoodskådisen Jackie Chan 2008 besökte vår monter på en mässa i Hongkong. Han var delägare i ett företag som sålde segways och tyckte vi skulle skriva om det. Det resulterade i att han erbjöd mig en kort privat körlektion som avslutades med en åktur i och utanför mässhallarna där hans fans kantade vår väg och jublade. Så coolt.

Följ oss på Facebook  FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK   ||    Följ oss på Instagram  FÖLJ OSS PÅ INSTAGRAM   ||    FAKTURA   ||    KONTAKTINFO   ||    COOKIE-INSTÄLLNINGAR   ||    INTEGRITETSPOLICY   ||    WEBBPLATSÖVERSIKT